Saturday, October 11, 2008

Bebaskan burung itu jika anda menyayanginya...




Nenek saya ada memelihara seekor burung tiung,hari-hari dia memberinya makan buah pisang,saya masih ingat sayalah yang selalu memcari buah pisang untuk memberi makan burung tersebut..apabila saya meningkat remaja,saya jarang-jarang sudah menolong nenek memberi burung itu makan. Suatu hari saya terdengar nenek merungut, tentang tiada siapa menolongnya memberi burung itu makan....hinggalah pada suatu hari nenek tidak lagi sesihat dahulu...nenek pernah meluahkan pada saya betapa dia menyayangi burung itu...dialah penghibur ketika nenek keseorangan,mengubat kesunyian dan menggembirakannya ketika sedih..akhirnya pada satu subuh yang bening...nenek dengan berat hati melepaskan burung itu dari dalam sangkarnya...nenek berkata kalau kita sangat sayang akan seseorang tidak semestinya kita akan bersama-sama denganya ataupun memilikinya...biarkanlah ia pergi....

No comments: